van bushfire naar cycloon - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mariska en Suzan - WaarBenJij.nu van bushfire naar cycloon - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mariska en Suzan - WaarBenJij.nu

van bushfire naar cycloon

Blijf op de hoogte en volg Mariska en Suzan

31 Januari 2014 | Australië, Cairns

Hi mates!

Het heeft even geduurd, maar daar zijn we weer! Dit keer een blog over onze avonturen vanaf Melbourne tot Cairns.

Te beginnen in Melbourne. De vlucht vanuit Hobart was heel kort. Voordat we volledig opgestegen waren konden we alweer landen! We kwamen vrij laat aan in Melbourne, maar we waren gelukkig nog voor 12 uur in het hostel. Met behulp van Suus haar afding kunsten kregen we iets goedkoper een taxi die ons naar het hostel bracht. Voor zover we konden oordelen in het donker een prima hostel! We zijn meteen gaan slapen om onze toch korte tijd in Melbourne volledig te kunnen gaan benutten.

Dag 1 Melbourne
We hadden via via gehoord dat er een gratis wandeltour met guide is in Melbourne. Daar wilden wij graag aan deelnemen! Zo gezegd, zo gedaan. Even snel een ontbijtje gescoord en naar de State library gelopen waar de guides op ons zouden wachten. We werden vanwege de drukte opgedeeld in twee groepen en kregen Daniel als begeleider. Vriendelijke jongen die ons later nog goede tips heeft gegeven voor pubs en bars. Hij begeleidde ons door het centrum heen en liet alle leuke steegjes zien met geweldige street art. We gaan trouwens proberen om hier bij de blog een aantal foto's toe te voegen! Hopelijk lukt het. Dan zetten we er ook eentje van de street art op. Verder hebben we de middag doorgebracht op het St. Kilda beach. Erg bekend strand, maar echt niet onze stijl. Het was een strand van zien en gezien worden. Daarna heeft Maris Suus mee uit eten genomen nog voor haar verjaardag. We gingen naar het restaurantje: lentil as anything. Ontzettend geslaagd diner! Het concept van het restaurant was vegetarisch en je mocht zelf als klant zijnde beslissen wat je de maaltijd waard vond. Er stond een grote geldkist op de toonbank en daar kon je dan je geld in doneren. Ook mocht je een wens doen als je het geld in de kist deed. We hebben heerlijke lasagne met pompoen op! Voldaan liepen we naar de tram en vonden zo onze weg naar het hostel weer!

Dag 2 Melbourne
Vandaag is het fiets en verjaardag deel drie dag! Na de taart en het verjaardagsdiner is een avondje stappen deel drie. Maar eerst op onze awesome vintage fietsen de stad verkennen! Duurde even voordat we ze hadden, maar na wat vragen aan de locals en een telefoontje hier en daar, kwam er een man aanlopen met twee oude fietsen. Helmen zijn hier helaas verplicht, maar het was niet anders! Het voelde een klein beetje als thuis, zo op de fiets zitten. We wilden een aantal dingen zien zoals de tennisvelden van de Australian open. Na wat bezichtigingen hier en daar kwamen we bij de velden aan. Het was de laatste dag dat we gratis naar binnen mochten. Gelukkig waren we op tijd! Er waren nog allerlei kwalificatiewedstrijden te zien op het terrein. Ineens zegt Suus tegen Maris: hè is dat Robin Haasse? Ja inderdaad dat is hem. Op dat moment begint ook de achtervolging. Waar gaat hij heen en kunnen we hem op de foto krijgen? Links, rechts en weer links. Zo makkelijk komt hij niet van ons af.. Gevonden! Hij is gaan zitten naast twee andere mannen, voor ons nog onbekend op dat moment. Maris kwam met het geniale idee Suus op de foto te zetten met de mannen. We deden alsof ik poseerde voor een solo foto, maar nee Maris zette de mannen op de achtergrond van de foto! Ha, lekker onopvallend voor paparazzi gespeeld. Later bleek dat de andere twee mannen ook BN'ers zijn! Jan Siemerink en Jacco Elting! Jullie mogen zelf oordelen als het ons lukt de foto bij de blog te zetten :) nog even naar de kwalificatiewedstrijd gekeken van Timo de Bakker, maar die heeft helaas niet de volgende ronde gehaald. Maar.. We zagen nog een bekende van ons. De lijnrechter! Ontzettend aardige man die in hetzelfde hostel verblijft en zit al 39 jaar in het vak als lijnrechter van de grootste tennistoernooien over de hele wereld. Hij had ons die ochtend nog allerlei taartjes gegeven, want die kreeg hij gratis en deelde ze aan alle backpackers uit. Leuk om hem daar gezien te hebben. Maar we konden niet te lang blijven hangen, we moesten verder op de fiets! Nog langs de botanische tuinen gefietst en vervolgens naar ons favoriete plekje van de stad gefietst: de State library. Geweldige plek om in de zon te zitten, genieten van een snelle hap en de straatmuzikanten! Uiteindelijk nog veel tijd doorgebracht op deze plek. Geluksmomentje! Na het terugbrengen van de fietsen was het tijd om ons op te tutten en hebben een hele leuke avond gehad in de wijk Fitzroy waar we uit zijn geweest.

Dag 3 Melbourne
Laatste dag alweer. Dat vinden we best jammer! Maar we hebben een planning waar we niet vanaf kunnen wijken. Na een beetje uitslapen zijn we met de gratis tram (the city circle) door de stad gereden om toch nog wat andere delen van de stad te zien behalve het centrum. De tram was steeds veel te vol, dus we hebben het een half uurtje volgehouden en zijn daarna weer gaan relaxen bij de State library. Nog even de bibliotheek zelf in geweest. Heel mooi! We hebben deze avond gegeten met Dewi, een vriendin van Maris uit Nederland. Was erg gezellig want ze had Australische vrienden, haar eigen reismaatje Nikki en Tim meegebracht. Tim heeft samen een opleiding gedaan met Nikki. Lekker Italiaans gegeten en nog een ijsje van dertig cent gehaald bij de Mac. Tim is rond dezelfde tijd in Adelaide dus we hebben afgesproken hem daar weer te ontmoeten. Het was een gezellige avond!

Great Ocean road
Daar gaan we dan! In onze blitse huurauto (Nissan pulsar) op naar de Great Ocean road. Maris heeft de spits afgebeten door te starten met autorijden. Suus navigeert (een soort van dan). Het doel is vandaag in cape Otway te komen. Eerst een visitor Centre opgezocht in Geelong. Zij hadden ons genoeg info gegeven voor de rest van de tour! Het autorijden is voor ons beide even wennen, maar eigenlijk gaat het heel goed. Het is heerlijk om in een automaat te rijden. Beide hebben we maar 1 keer een paar seconden aan de verkeerde kant gereden! In cape otway ligt het Bimbipark en dat is onze eindbestemming voor vandaag. Het is een geweldig park met wilde koala's boven onze slaapplek! Dit beviel ons zo goed dat we een dag extra gebleven zijn.

De volgende dag kregen we helaas te horen dat door de hitte en hoge kans op een bushfire we geen wandelingen mochten maken. Dat is jammer, want er waren mooie wandelingen te doen in de omgeving. Die dag hebben we doorgebracht op het strand. Het bruiningsschema moet ook bijgehouden worden!

Dag 3 op de Great Ocean road zijn we naar Port Fairy gaan rijden via de twelve apostles. Mooi om te zien! We hadden goed weer en konden alle apostles zien! We hoorden dat er vaak mist is, maar wij hadden het getroffen! Die avond hebben we een wandeling kunnen doen. Een leuk eilandje in Port Fairy met een lighthouse en mooi uitzicht. Het was lekker om eindelijk even iets te doen in plaats van autorijden!

Volgende dag zijn we naar de Grampians gereden. Nietsvermoedend kwamen wij aan in Hall's Gap. Suus merkte ineens een flinke donkere lucht op. Is dat nu bewolking of rook? Het was dat laatste. Wat bleek: alleen een berg tussen het vuur en ons. Dit kan nog interessant worden! Van evacuatie was toen nog geen sprake. Het was te heet om iets te doen. We zochten de airco op totdat het genoeg was afgekoeld om een mini wandeling te doen. We mochten van Roy, onze hosteleigenaar en voormalig brandweerman, alleen de weg oversteken om naar kangoeroes te kijken. Dat was niet 1 kangoeroe, nee een stuk of dertig wilde kangoeroes! En we konden er gewoon tussen lopen. Dat was een heel gave ervaring. De rode gloed die achter de berg vandaan kwam, voorspelde niet veel goeds.

De dag erna bleek dat heel Halls Gap geëvacueerd moest worden vanwege de brand. Wij dus ook! Hup eerst naar de town meeting. Politie, media en locals waren aanwezig om de evacuatie te bespreken. Voor ons was het voordelig dat sommige snelwegen niet gesloten waren. Wij konden voor de drukte wegrijden uit Halls Gap. Nieuwe bestemming: Port Elliot.

Port Elliot was na 9 uur rijden de eindbestemming van de ene laatste dag dat we in het bezit waren van onze auto. Het was een heerlijk rustig dorpje, hostel en omgeving. Super aardige hosteleigenaren die ons fish and chips adviseerden als avondeten. Dat lieten we ons geen twee keer vertellen. Heerlijk gegeten! Ze hadden een super leuke labrador genaamd Gilly. Daar waren we dan ook meteen vrienden mee. 'S avonds een kleine wandeling gedaan langs de kust. Mooie woeste oceaan met een onweersbui. Geweldige combi. Het was een fijne laatste avond van onze Great Ocean road trip. De dag erna vertrokken we naar Adelaide.

Adelaide
Het was nog een uurtje rijden naar Adelaide, dus we kwamen op tijd aan. Eerst spullen naar het hostel gebracht en daarna met pijn in ons hart afscheid moeten nemen van onze huurauto. Gelopen naar het centrum en boodschapjes gedaan. Eerste indruk van Adelaide was positief. 's Avonds hadden we afgesproken met Tim, de Nederlandse jongen die we in Melbourne hadden ontmoet. We hebben samen een kroegentocht gedaan. Het gevoel van de stapvakanties van toen we 18jaar waren, kwam weer een beetje terug. Was best gezellig, maar uitgaan in Sydney en Melbourne is wel veel leuker.

Volgende dag hadden we afgesproken met Rosetta. We hadden haar op de tour in Tasmanië ontmoet. Zij woont in Adelaide en had aangeboden met ons naar de wijngaarden te gaan. Enorm leuk, heerlijk wijn geproefd en nog een wijntje gedronken op de veranda met uitzicht op de wijngaarden. Dat was echt genieten.

De volgende dag zijn we naar het zwembad geweest. Adelaide is niet een stad waar je heel veel kan doen, het is vrij saai. Een dagje zonnen en zwemmen leek ons dus wel lekker. Daar kwamen we Rosetta en haar dochter nog tegen, heel toevallig!
In het hostel hadden wij een groep Italianen ontmoet en die gingen die avond voor ons koken. Ze hadden wel 4uur lang in de keuken gestaan, we aten pas om 11uur 's avonds, maar het was het zeker waard. Het was heerlijk!!

The Outback
Na Adelaide begon onze weektour in de outback. We hadden een groep van 20 mensen en daarnaast een enorm leuke gids, Sam. We hebben 4 van de 5 nachten in een swag geslapen, dat is een slaapzak met een matrasje erin. We sliepen dan gewoon buiten onder de sterrenhemel. Echt supergaaf!

Naast de 4 nachten in de swag hebben we ook 1 nacht ondergronds geslapen. Dit was in een dorpje Coober Pedy, wat bekend staat om de vele opaalmijnen. Opaal is een soort steen waar ze sieraden van maken. Er wordt daar nog steeds veel in de mijnen gewerkt. Het dorpje ligt in de woestijn en het kan in de zomer 55 graden worden en in de winter -2. Ondergronds is de temperatuur altijd rond de 25 graden, erg handig dus. Het ondergronds slapen was een hele gave ervaring!

Tijdens de tour hebben we veel moeten rijden door de woestijn heen. De afstanden zijn niet voor te stellen als je Nederland gewend bent. Om de busdagen van 8 of soms zelfs 14u lang wat aangenamer te maken, bedacht onze gids verschillende spellen waarbij we in 3 teams zaten en tegen elkaar moesten strijden. We hebben 3keer een verschillende quiz gespeeld. Daarnaast nog een uitdagingsspel, waarbij elk team om en om een uitdaging moest uitvoeren. Zoals 10seconden op je hoofd staan, 20keer jezelf opdrukken, een banaan in 2 happen opeten. Dit alles gebeurde in een rijdende bus. Erg gelachen en gelukkig hadden we een hele leuke groep die elke uitdaging aannam. Uiteindelijk heeft ons team net niet gewonnen.

Door de bosbranden konden we in deze tour ook weer een natuurpark niet in, erg balen dus! Gelukkig hebben we wel kunnen genieten van de opaalmijnen in Coober Pedy. Daarnaast hebben we een zoutmeer bekeken; door de hoeveelheid zout kan je op het meer lopen, zo sterk is het. We zijn naar King's Canyon geweest, een hele mooie vallei waar we een mooie wandeling van 3uur hebben gemaakt.

De dag erna een enorm gave wandeling gemaakt bij Kata Tjuta, een heel mooi gebergte. In dit gebied regent het 30dagen per jaar en wij hadden regen. Eerst baalden we enorm, maar toen we aan het lopen waren, kregen we door dat dit enorm bijzonder was. Door de regen konden we watervallen over de berg zien lopen, dat is er bijna nooit.

De laatste dagen zijn we naar Uluru gegaan. Een enorme rots die door natuuromstandigheden vanuit de grond naar boven is gekomen. De rots is nu al enorm, maar het grootste gedeelte van de rots zit nog onder de grond. Bizar om voor te stellen. We hebben Uluru met zonsondergang en zonsopgang gezien. 2 verschillende wandelingen gemaakt, 1 om de berg heen en 1 langs alle tekeningen van de aboriginals.

Onze eindstop was Alice Springs. We kwamen daar aan op Australian day, hun nationale feestdag. Met de groep gingen we nog eten en daarna naar een bar om onze week goed af te sluiten. Het was onwijs gezellig, maar geen moment het idee gehad dat het Australian day was. Als reden dat het zo rustig was, kregen we te horen dat het zondag is en dat mensen daarom thuis zouden kunnen blijven. Voor ons niet voor te stellen, als je het vergelijkt met koninginnedag/Koningsdag. Maakt niet uit welke dag het is, heel Nederland staat dan op z'n kop.

Al met al enorm genoten van de tour door alle mooie dingen die we hebben gezien, gave ervaringen, hele leuke groep en leuke gids. In Alice Springs zaten we toevallig met veel van onze groep in hetzelfde hostel. Nog lekker na kunnen genieten met z'n allen. Met 2 Zwitserse jongens hadden we zelfs dezelfde vlucht naar Cairns en hetzelfde hostel in Cairns voor hetzelfde aantal dagen. Hoe toevallig is dat. Nu zitten we met hun op dezelfde kamer, erg gezellig.

Onze reis langs de oostkust is nu dus begonnen. We zijn benieuwd hoe dit deel van Australië gaat zijn.

Er was nog sprake van een cycloon die ons zou gaan treffen in Cairns, maar we hebben vandaag (30-1) te horen gekregen dat we uit de gevarenzone zijn :).

Palya!
(betekent in de taal van de aboriginals: dag!)

• 31 Januari 2014 - 10:36

Heleen Klok:

Oohhh, ik wil ook naar Australie. Het klinkt geweldig! Ga door met genieten meiden, ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

• 31 Januari 2014 - 23:21

Britt:

Jullie zijn aan het genieten. Dus dat is goed om te horen. Echt heel leuk om te lezen! En goed nieuws: eind februari mag ik mijn mondeling doen xxxx have Fun

• 04 Februari 2014 - 13:12

Ellie Bloemendaal:

De ergste hitte achter de rug.
    Nu een heerlijk temperatuurtje om te duiken in het Barrier Reef.
    Of duiken jullie toch liever het regenwoud in?